Søgemaskine optimering (herefter SEO) er i dag et vigtigt redskab for mindre såvel som større virksomheder. SEO er nemlig med til at skabe brugervenlige, effektive samt hurtige hjemmesider for en virksomhed. Men endnu vigtigere, så er SEO faktisk med til at sende flere potentielle kunder i virksomhedens retning.
Alle virksomheder bør anvende SEO
SEO er især effektivt, når det kommer til at tiltrække nye kunder grundet den højere placering hos søgemaskinen. Hvis f.eks. en mindre guitarforhandler i Roskilde har planer om at tiltrække et nyt eller eksisterende kundesegment til deres forretning, så er den gode nyhed, at der selvfølgelig også eksisterer SEO roskilde.
Faktisk kan SEO være den helt perfekte løsning for denne guitar butik. Ved ideelt set at være øverst på Googles søgeresultater, så er det næsten garanteret, et der vil være betydeligt flere besøgende på forretningens hjemmeside; og dette betyder stort set altid flere kunder og større omsætning.
Der er desuden en række andre fordele ved SEO for mindre virksomheder, såsom guitarbutikken.
Brugervenlig hjemmeside
Der er de seneste år sket meget på SEO-fronten. Tidligere var det faktisk tilstrækkeligt, at SEO udelukkende skulle henvende sig til de diverse søgemaskiner. Sådan er det imidlertid ikke længere. SEO handler i dag om at give den allerbedste brugeroplevelse.
For at opnå dette anbefales det, at en virksomhed har så brugervenlig en hjemmeside som muligt. En god hjemmeside vil nemlig få den besøgende til at forblive på siden. Dette forøger sidevisningen, og dermed rangeringen på søgemaskinen – og flere kunder i butikken til at købe en ny guitar fra dig.
Faktisk viser undersøgelser, at virksomheder med SEO-optimerede hjemmesider tiltrækker langt flere kunder end traditionelle hjemmesider.
SEO er lig med en hurtig hjemmeside
SEO hjemmesider indlæses langt hurtigere. Dette giver en bedre brugeroplevelse, og folk vil være mere tilbøjelige til at blive hængende. Dette vil i sidste ende betyde større chance for at lande en kunde.
SEO opbygger ens brand
Når f.eks. guitarbutikken vises øverst af søgemaskinen, så vil man automatisk skabe større bevidsthed om brandet. Jo oftere folk ser butikkens navn, jo mere vil de stole på det fremfor andre lignende butikker.
SEO slår konkurrencen af banen
Som eksempel på dette kan man tage to guitarbutikker i Roskilde, der i det store og hele har samme varesortiment samt priser. Den ene butik har SEO, hvorimod den anden ikke har det. Efter at have læst det ovenstående er der vist ikke den store tvivl om hvem, der i sidste ende vil lande flere kunder.